5/5

هویت بصری چیست؟ در زمینه‌ی برندسازی، چیزهایی که می‌بینید که بسیار کامل هستند و حرف آخر را می‌زنند. مشتریان و بیننده ها دلیلی نمی‌بینند که به برندی با ظاهر ضعیف اعتماد کنند – این خودِ برند است که باید چنین اعتمادی را جلب کند.

هویت بصری هر آنچه درباره‌ی این جنبه‌ی حیاتی برندسازی باید بدانید

هویت بصری: زبان قدرتمند برند شما

هویت بصری، همان طرزِ شکل‌دادن به برداشت مخاطب و خلقِ حس خاص، از طریق عناصر قابل‌مشاهده‌ی برند شماست. تصاویر، ابزارهای ارتباطیِ نیرومندی هستند، چون نیازی به کلمات ندارند. آن‌ها در سطحی اولیه و احساسی حرف می‌زنند و از این‌رو، قانع‌کننده‌ترند. اما هرچه ابزار ارتباطی قدرتمندتر باشد، مسئولیتِ استفاده‌ی درست از آن هم مهم‌تر می‌شود: باید خیلی مراقب باشید که هویت بصری برند شما پیام اشتباهی ارسال نکند.

هویت بصری: چهره و زبان برند شما

هویت بصری شامل تمام تصاویر و عناصر گرافیکی است که ماهیت یک برند را بیان می‌کند و آن را از بقیه متمایز می‌سازد. به عبارت دیگر، هر چیزی که مشتریان به صورت فیزیکی می‌بینند، از لوگو گرفته تا دکوراسیون داخلی یک فروشگاه، بخشی از هویت بصری به حساب می‌آید.

اغلب، هویت بصری در قالب یک راهنمای برند گردآوری می‌شود. این راهنما دستورالعمل‌های دقیقی را درباره‌ی چگونگی نمایش بصری برند در هر زمان و موقعیتی ارائه می‌دهد.

هدف از هویت بصری عبارت است از:

1- ایجاد تأثیر عاطفی بر مخاطبان: تصاویر قدرتمند می‌توانند احساساتی مانند اعتماد، هیجان، یا آرامش را برانگیزند. هویت بصری مناسب، احساس درستی را درباره‌ی برند به مخاطب القا می‌کند.

2- آگاه‌سازی مخاطبان درباره‌ی ماهیت برند و خدمات/محصولات ارائه شده: هویت بصری باید، نوع کاری که برند انجام می‌دهد را با وضوح به مخاطب نشان دهد.

3- ایجاد اتحاد بین جنبه‌های مختلف یک کسب‌وکار از طریق تصاویر هماهنگ: عناصر بصری متناسب و هماهنگ، احساس انسجام و یکپارچگی را به بیننده القا می‌کنند.

هویت بصری در مقابل هویت برند: دو روی یک سکه

ارتباط هویت بصری و هویت برند، رابطه‌ای اساسی و در هم تنیده است.

هویت برند بیان جامع و همه‌جانبه‌ی هر چیزی است که برند را می‌سازد. این مفهوم نه تنها عناصر بصری مانند لوگو و رنگ را در بر می‌گیرد، بلکه شامل مولفه‌های غیر بصری مثل لحن برند، راهنمای نگارش متون، ماموریت، ارزش‌های اصلی و… هم می‌شود.

هویت بصری اما شاخه‌ی مجزایی با تفکر و رویکردی متفاوت از کل هویت برند است. با وجود همپوشانی‌هایی که دارند، معمولا افراد متخصص متفاوتی در هر یک از آن‌ها دخیل هستند. هویت برند معمولا زیر نظر بازاریاب‌ها شکل می‌گیرد، در حالی که هویت بصری، طراحان و مدیران خلاق در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

به عبارت ساده، هویت برند «آنچه در درون» یک برند است را تعریف می‌کند، در حالی که هویت بصری «آنچه در بیرون» یک برند است را به نمایش می‌گذارد.
در این قسمت میتوانید مقاله هویت برند چیست را بصورت تخصصی مطالعه بفرمایید.

عناصر هویت بصری: الفبای زبان برند

هویت بصری را می‌توان زبان تصویری یک برند در نظر گرفت. در این زبان، عناصر فردی مانند حروف الفبا عمل می‌کنند و به پیام‌رسان اجازه می‌دهند معنا ایجاد کند. در اینجا نگاهی به این عناصر مجزا می‌اندازیم که با همدیگر یک هویت بصری منسجم را تشکیل می‌دهند.

1. گرافیک

گرافیک در زمینه‌ی هویت بصری، دارایی‌های تصویری هستند که طراحی یا کشیده شده‌اند. آن‌ها می‌توانند به سادگی اشکال هندسی باشند – مثلاً به یک بلوک لِگو یا بطری کوکاکولا فکر کنید و اینکه چگونه این طرح‌های متمایز، برندهای مربوطه را نشان می‌دهند. یا می‌توانند پیچیده‌تر باشند، مانند لوگو، آیکون‌ها، یا حتی تصویرهای مفهومی و انیمیشن‌های کامل.

تایپوگرافی

تایپوگرافی به شکل یا سبک متنی که در برندسازی استفاده می‌کنید اشاره دارد. انواع زیادی از فونت‌ها وجود دارند و هر کدام می‌توانند تأثیر متفاوتی روی مخاطب داشته باشند، از جمله سطوح مختلف خوانایی. برای اهداف هویت بصری، باید کلمه‌ی لوگو، یک فونت برای تیترها و یک فونت برای متن اصلی (که باید خواناترین باشد) را در نظر بگیرید.

رنگ

رنگ ابزار شناسایی یک برند است. این شناسایی از طریق طرحی (معمولاً توصیه می‌شود بیش از سه رنگ استفاده نشود) با رنگ‌های بسیار خاص، سایه‌ها و طیف‌های رنگی متمایز اتفاق می‌افتد. استفاده صحیح از رنگ می‌تواند قوی‌ترین واکنش‌های احساسی را در بیننده ایجاد کند.

اگرچه پالت رنگ اغلب با لوگو شروع می‌شود، باید از این رنگ‌ها در تمام مواد برند مجدداً استفاده شود. طراحان به طور کلی سه رنگ را تعیین می‌کنند: رنگ اصلی (رنگ اصلی برند)، رنگ ثانویه (برای استفاده در پس‌زمینه) و رنگ تأکید (برای ایجاد کنتراست). به خاطر داشته باشید که عدم وجود رنگ، مانند سیاه و سفید، نیز یک انتخاب کاملاً معتبر و جذاب است. پیشنهاد مطالعه: تاثیر رنگ در طراحی لوگو

جادوی تصویر

تصاویر شامل عکس‌ها، ویدیوها و حتی سخنگویان برند هستند که به‌عنوان «تصویر» زنده‌ی برند در تبلیغات عمل می‌کنند. در هویت بصری، طراحان باید فقط تصاویری را انتخاب کنند که به بهترین نحو نمایندگی‌کننده‌ی شخصیت برند و مهم‌تر از آن، مشتریان آن باشند.

تصاویر بیشترین ارتباط را با مخاطب هدف دارند، زیرا مردم با چهره‌ها هم‌ذات‌پنداری می‌کنند و به‌طور طبیعی می‌خواهند خود را در برندهایی که مصرف می‌کنند، ببینند. این بدان معناست که باید دستورالعمل‌هایی درباره‌ی اینکه آیا تصاویر یا ویدیوهای استفاده‌شده باید رسمی و شرکتی به نظر برسند یا باید از افراد معمولی استفاده شود، بر اساس اینکه قرار است تصاویر با چه کسی صحبت کنند، ایجاد شود.

دارایی‌های فیزیکی برند: لمس تصویر برند

دارایی‌های فیزیکی، اشیاء ملموسی هستند که به هویت بصری برند کمک می‌کنند. البته، به‌طور دقیق شاید نتوان این مقوله را به برندهایی بدون حضور فیزیکی یا حتی برندهای فیزیکی با ماهیت‌های متفاوت، تعمیم داد. اما از آنجایی که این عنصر برای برندهای فیزیکی اهمیت زیادی دارد، ارزش بررسی بیشتری را دارد.

طراحی گرافیک: قلم‌موی هویت بصری

طراحی گرافیک فرآیندی است که عناصر بصری را می‌گیرد و آن‌ها را به یک هویت بصری منسجم تبدیل می‌کند. در ادامه به موارد رایجی می‌پردازیم که برندها در آن‌ها تصاویر و المان‌های بصری خلق می‌کنند و طراحی گرافیک نقش یک نقشه‌ی راه را برای حفظ انسجام و زیبایی آن‌ها ایفا می‌کند. پیشنهاد مطالعه : طراحی گرافیک چیست؟

لوگو

طراحی لوگو و برندسازی مهم‌ترین بخش‌های ایجاد هویت بصری هستند. یک لوگو مهم‌ترین نماد یک برند است و انتخاب‌های بعدی درباره‌ی گرافیک، رنگ و تایپوگرافی هویت بصری را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دسته همچنین شامل مواد شناسایی‌کننده‌ای مانند کارت‌های ویزیت، سربرگ‌ها و تصاویر پروفایل رسانه‌های اجتماعی می‌شود که هدف اصلی آن‌ها متمایز کردن برند است. پیشنهاد مطالعه: نحوه طراحی لوگو: 11 نکته طلایی

امور تجاری و تبلیغات

تبلیغات فضایی است که کسب‌وکارها از عناصر بصری برای برقراری ارتباط فعال با مشتریان استفاده می‌کنند. این عناصر می‌توانند شامل فلایرها، بروشورها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی/مجله‌ای/بنری و موارد دیگر باشند. از آنجایی که مشتریان به ندرت دنبال تبلیغات می‌گردند، عناصر بصری باید علاوه بر شناساندن برند، با تحت تأثیر قرار دادن، سرگرم کردن و ترغیب مخاطبان، کار بیشتری انجام دهند. پیشنهاد مطالعه: طراحی گرافیک در بازاریابی و تبلیغات

طراحی وب و دیجیتال

طراحی دیجیتال فضایی است که مصرف‌کنندگان مستقیماً با هویت بصری شما تعامل می‌کنند. عناصر در اینجا اغلب از طریق تصاویر برجسته یا عکس‌های وب‌سایت، طرح‌های رنگی رابط کاربری و چیدمان، محتوای رسانه‌های اجتماعی، انیمیشن‌ها، آیکون‌ها، دکمه‌ها و موارد بسیار دیگری بیان می‌شوند. از آنجایی که ابزارهای دیجیتال برای استفاده ساخته شده‌اند، هویت بصری در اینجا باید به‌طور نامحسوس به کاربران کمک کند تا وظایف خود را به انجام برسانند.

123

به اشتراک بذارید!

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
مقالات بیشتر
استفاده از لوگو برای برندسازی
مقالات گرافیک
استفاده از لوگو برای برندسازی

آگاهی از برند فرآیند ایجاد ارتباط بین یک شرکت یا محصول با یک تصویر یا یک هویت خاص است، که شامل ایجاد یک هویت مشخص می باشد که مشتریان بتوانند به راحتی آن را تشخیص دهند و به خاطر بسپارند.

ادامه مطلب »
آژانس‌های تبلیغاتی
مقالات گرافیک
آژانس‌های تبلیغاتی

مقدمه: (طراحی لوگو برای آژانس‌های تبلیغاتی ) در دنیای پر رقابت امروز، کسب و کارهای تبلیغاتی برای موفقیت و جلب توجه مشتریان به یک هویت بصری

ادامه مطلب »
نمونه کارهای وال استودیو