نمادهای علامت تجاری ®، TM، SM -و… هر کدام معنی و مفهوم خاصی را بیان می کنند. بهطور کلی، سه نماد اصلی وجود دارند که معمولاً برای نشان دادن حقوق مربوط به علائم تجاری استفاده میشوند
نمادهای تجاری (TM SYMBOLS)
R (®)، TM و SM. بسته به ماهیت کالاها/خدمات فروخته شده و وضعیت درخواست علامت تجاری در دفتر ثبت علائم تجاری ایالات متحده (USPTO)، یک یا چند مورد از این نمادها ممکن است مناسب باشد.
علامت تجاری، یک دارایی برندسازی است که به یک کالا یا خدمت متصل میشود؛ بهطور مشخص، شامل نام شرکت، لوگو، یا شعار است. لوگوها، بهویژه، علائم تجاری قدرتمندی هستند و معمولاً بهصورت طراحیهای هنری ارائه میشوند که میتوانند به شکل رنگی یا سیاه و سفید باشند. اگر متقاضی علامت تجاری تمایل به حفاظت از ترکیب رنگ اختصاصی لوگو داشته باشد، درخواست علامت تجاری باید رنگهای مشخصشده را منعکس کند.
علامت تجاری چیست؟
به یاد داشته باشید، علامت تجاری یک ابزار برندسازی است که وقتی به یک کالا یا خدمت متصل میشود، شرکت منبعی را که آن کالا یا خدمت را عرضه میکند شناسایی مینماید. علامتهای تجاری معمول شامل نامها، لوگوها، عبارات و حتی صداها میشوند. با این حال، اگر علامت تجاری پیشنهادی در ارتباط با فروش واقعی استفاده نشود، این ابزارهای خلاقانه برندسازی بهعنوان علامت تجاری معتبر شناخته نمیشوند و مشمول حفاظت از علامت تجاری نخواهند بود.
علاوه بر این، برای آنکه یک علامت بهعنوان یک علامت تجاری قابلحفاظت واجد شرایط باشد، فروش واقعی کالا یا خدمت باید در تجارت بین ایالتی انجام شود. بنابراین، برای برآورده کردن این معیارها، متقاضیای که در ایالت نیویورک زندگی میکند، باید مقدار قابلتوجهی از محصول خود را به یک مصرفکننده در ایالتی دیگر (بهعنوان مثال، کالیفرنیا) بفروشد.
نمادهای علامت تجاری: با دقت انتخاب کنید
TM:
TM مخفف Trademark (علامت تجاری) است و زمانی استفاده میشود که علامت پیشنهادی به یک کالا (مانند کتاب، پوشاک، فرش و غیره) مرتبط باشد. فرد نیازی به داشتن یک علامت تجاری ثبتشده در دفتر ثبت علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) ندارد تا نماد TM را در کنار علامت خود قرار دهد. در واقع، TM هیچ ادعایی در مورد وضعیت ثبت علامت در USPTO ندارد، اما همچنان هدف مهمی را دنبال میکند: اطلاعرسانی به رقبا که علامت حداقل در ارتباط با کالاهای مورد نظر استفاده شده است. با این حال، بهطور مهمی باید توجه داشت که استفاده از TM به هیچوجه حقوق علامت تجاری را اعطا نمیکند و نمیتواند تضمین کند که علامت تحت قوانین علامت تجاری محافظت خواهد شد.
SM:
SM مخفف Service Mark (علامت خدمات) است و زمانی استفاده میشود که علامت پیشنهادی به یک خدمت (مانند حسابداری، خدمات حقوقی، آموزش شخصی و غیره) مرتبط باشد، نه کالا (مانند پوشاک). مشابه نماد TM، فرد نیازی به داشتن علامت تجاری ثبتشده در USPTO ندارد تا نماد SM را در کنار علامت خود قرار دهد. با این وجود، SM همچنان معنای نمادین مهمی از استفاده در تجارت را برای خدمت مورد نظر به همراه دارد. نماد SM بهطور خاص در ایالات متحده متداول است، جایی که تمایل به تمایز SM از TM وجود دارد. در اکثر کشورهای دیگر، TM شامل هر دو کالا و خدمات میشود و نماد SM را تا حدی زائد میسازد. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از SM نیز به هیچوجه حقوق علامت تجاری را اعطا نمیکند و نمیتواند تضمین کند که علامت تحت قوانین علامت تجاری محافظت خواهد شد.
®:
نماد R (®) احتمالاً شناختهشدهترین و مطمئناً ارزشمندترین نماد است و تنها پس از دریافت ثبت رسمی علامت تجاری از USPTO قابل استفاده است. در واقع، اگر متقاضی درخواست علامت تجاری خود را به USPTO ارائه کند و قبل از دریافت شماره ثبت شروع به استفاده از نماد ® کند، در نقض قانون فدرال قرار میگیرد و احتمالاً درخواست علامت تجاری او رد خواهد شد. بنابراین، این نماد هدف اساسی اطلاعرسانی قانونی مالکیت علامت را دنبال میکند. از نظر زیباییشناسی، مشابه TM و SM، نماد دایره R بهصورت یک علامت کوچک و بهصورت بالانویس (superscript) طراحی میشود.
مراحل دریافت نماد ® برای علامت تجاری
- انتخاب نام/لوگو/شعار متمایز:
یک نام، لوگو یا شعاری که از نظر بصری و معنایی متمایز باشد، انتخاب کنید. - انجام جستجوی علامت تجاری:
جستجوی علامت تجاری را برای بررسی در دسترس بودن علامت مورد نظر در سیستم USPTO انجام دهید تا از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل کنید. - انتخاب مبنای مناسب برای درخواست ثبت (Filing-Basis):
نوع درخواست خود را مشخص کنید:- 1(a) استفاده در تجارت (Use in Commerce): اگر علامت تجاری شما قبلاً در تجارت استفاده شده است.
- 1(b) قصد استفاده (Intent-to-Use): اگر هنوز از علامت تجاری در تجارت استفاده نکردهاید، اما قصد استفاده از آن را دارید.
- انتخاب طبقهبندی مناسب برای کالاها/خدمات:
طبقهبندی کالاها یا خدماتی را که علامت تجاری برای آنها استفاده خواهد شد، تعیین کنید. - ورود اطلاعات کالاها/خدمات تحت علامت تجاری:
لیستی از کالاها یا خدماتی که تحت این علامت تجاری فروخته میشوند، وارد کنید. - ارائه نمونهای از استفاده علامت تجاری در تجارت (Specimen):
مدرکی که نشاندهنده استفاده واقعی علامت تجاری در تجارت باشد (مانند برچسب محصول، وبسایت فروش و غیره) ارائه دهید. - ثبت تاریخ اولین استفاده و تاریخ اولین استفاده در تجارت:
تاریخ اولین استفاده از علامت تجاری و تاریخ اولین استفاده رسمی آن در تجارت را ارائه کنید. - پرداخت هزینه ثبت دولتی:
هزینه ثبت دولتی را پرداخت کنید که برای هر طبقه کالا/خدمات مبلغی بین 250 تا 350 دلار است.
کجا باید نمادهای علامت تجاری را قرار دهیم؟
به طور معمول، و در حقیقت تقریباً همیشه، نماد علامت تجاری (چه TM، SM یا ®) در گوشه سمت راست بالای علامت قرار میگیرد. اگر متقاضی تصمیم بگیرد که از تایپوگرافی با اندازه معمولی برای نماد استفاده کند، این کاملاً قابل قبول است که نماد علامت تجاری دقیقاً در انتهای علامت قرار گیرد.
چگونه نماد TM را تایپ کنیم؟
نمادهای علامت تجاری معمولاً به صورت بالانویس (Superscript) طراحی میشوند، به این معنا که این نمادها کوچکتر و با فونتی کمی متفاوت ظاهر میشوند.
- روی آیفون:
برای ایجاد نماد علامت تجاری در آیفون، کافی است عبارت “tm” را وارد کنید و سپس دکمه Enter را فشار دهید – رابط کاربری بهصورت خودکار نماد علامت تجاری ثبتشده ® را ایجاد میکند. - روی کامپیوتر مک:
برای تولید نماد ® در مک، کافی است کلید Option را نگه داشته و همزمان کلید حرف R را فشار دهید؛ نماد علامت تجاری ثبتشده ® بهصورت خودکار ظاهر خواهد شد.
آیا باید نماد علامت تجاری را در درخواست ثبت علامت تجاری خود بگنجانم؟
خیر! متأسفانه، این یک اشتباه رایج در میان متقاضیان علامت تجاری است. نمادهای TM، SM و ® جزء عناصر غیرقابل ثبت در یک علامت تجاری هستند و بدون شک منجر به دریافت اخطار از دفتر علائم تجاری خواهند شد. حتی بدتر از آن، اگر درخواست علامت تجاری شامل نماد ® باشد، متقاضی قوانین فدرال را نقض کرده و درخواست علامت تجاری رد خواهد شد.
پیشنهاد مطالعه : تاثیر لوگوی خوب بر فروش بیشتر
این فرآیند چگونه اتفاق میافتد؟
پس از دریافت درخواست علامت تجاری برای بررسی، وکیل ممتحن تمام نمونههای ارائهشده را با دقت بررسی میکند. اگر نماد علامت ثبتشده (®) در کنار علامت یا هر بخشی از آن استفاده شده باشد، وکیل ممتحن سوابق دفتر USPTO را بررسی میکند تا از ثبتشدگی بخشی از علامت و قابلقبول بودن استفاده از نماد اطمینان حاصل کند.
اگر وکیل ممتحن نتواند در سوابق USPTO مدرکی پیدا کند که استفاده از نماد علامت تجاری ثبتشده را توجیه کند، درخواست علامت تجاری اخطاریه دفتر (Office Action) دریافت خواهد کرد.
چه زمانی میتوانم از نماد TM استفاده کنم و کدام نماد مناسب است؟
به یاد داشته باشید که قوانین متفاوتی برای استفاده از نمادهای مختلف علامت تجاری (TM Symbols) وجود دارد. نماد TM را میتوان قبل از ثبت علامت تجاری در USPTO و حتی قبل از ارسال هرگونه درخواست علامت تجاری به USPTO استفاده کرد. در واقع، هدف از نماد TM این است که نشان دهد علامت تجاری تحت حفاظت حقوق عرفی (Common Law) قرار دارد.
دفتر USPTO استفاده صحیح از نمادهای علامت تجاری را بسیار جدی میگیرد. برای تأکید بر اهمیت استفاده از نماد صحیح برای علامت تجاری، بخش TMEP 906.04 را در نظر بگیرید:
“استفاده نادرست از نماد ثبت فدرال ®، که بهصورت عمدی و با هدف فریب یا گمراه کردن عمومی یا USPTO انجام شود، کلاهبرداری محسوب میشود.”
در صورتی که وکیل ممتحن حتی شک کند که در درخواست علامت تجاری تقلبی رخ داده است، باید اقدامات زیر را انجام دهد:
- موضوع را به وکیل مدیر (Managing Attorney) گزارش دهد.
- در صورت تأیید وکیل مدیر مبنی بر احتمال وقوع تقلب، موضوع به مدیر سیاستگذاری و رویه علامت تجاری (Administrator for Trademark Policy and Procedure) ارجاع داده میشود.
- اگر مدیر تشخیص دهد که اقدام بیشتری لازم است، موضوع به کمیسیونر علامتهای تجاری (Commissioner for Trademarks) پیشنهاد خواهد شد.
و این روند ادامه مییابد. به هیچ وجه با نماد ® علامت تجاری تقلب نکنید.
کشورهای خارجی که از نماد ® برای علامت تجاری استفاده میکنند
در حالی که ایالات متحده شاید شناختهشدهترین کشوری باشد که از نماد ® برای علامت تجاری استفاده میکند، کشورهای دیگری در سراسر جهان نیز از این نماد قدرتمند برای اطلاعرسانی به رقبا درباره حقوق اختصاصی علامت تجاری و مشخص کردن ثبت آن استفاده میکنند.
اگر یک متقاضی خارجی از این نماد در نمونههای ارائهشده به USPTO بر اساس ثبت علامت تجاری در یک کشور خارجی استفاده کرده باشد، این استفاده از نماد علامت تجاری مناسب تلقی میشود.
کشورهای زیر نیز از نماد ® برای علامت تجاری استفاده میکنند:
- بلژیک (Belgium)
- چین (جمهوری خلق) (China – People’s Republic)
- کاستاریکا (Costa Rica)
- دانمارک (Denmark)
- اکوادور (Ecuador)
- آلمان (Germany)
- گواتمالا (Guatemala)
- مجارستان (Hungary)
- لوکزامبورگ (Luxembourg)
- هلند (Netherlands)
- نیکاراگوئه (Nicaragua)
- لهستان (Poland)
- سوئد (Sweden)
آیا میتوانم نماد ® را در علامت تجاری خود استفاده کنم اگر علامتم خارج از ایالات متحده ثبت شده باشد؟
خیر. حقوق علامت تجاری جهانی نیستند، و ممکن است فردی علامت تجاری خود را در یک کشور خارجی ثبت کرده باشد، اما علامت تجاری ثبتشده فدرال از دفتر USPTO در ایالات متحده نداشته باشد. برای استفاده از نماد ® در ایالات متحده، باید علامت تجاری شما در ایالات متحده ثبتشده باشد.
نمادهای TM در کشورهای مختلف
دوباره تأکید میشود که علامتهای تجاری بر اساس صلاحیت قضایی کشورهایی که در آنها استفاده میشوند تنظیم میشوند. در حالی که ایالات متحده اهمیت زیادی به نماد ® میدهد، کشورهای دیگر رویهها و استانداردهای متفاوتی دارند.
به عنوان مثال، نماد TM یک دستاورد سیستم حقوقی عرفی انگلیس است و به طور کلی در بسیاری از کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته نمیشود. بدون ورود به جزئیات قوانین و شرایط خاص هر کشور، کافی است بدانید که اگر علامت تجاری شما در کشوری که محصول خود را میفروشید ثبت نشده است، باید جانب احتیاط را رعایت کنید و از قرار دادن نماد ® در کنار علامت تجاری خود خودداری کنید.
من یک علامت تجاری ® دارم و شخصی از علامت من استفاده میکند. چه کاری میتوانم انجام دهم؟
نقض علامت تجاری زمانی اتفاق میافتد که یک رقیب از علامتی به اندازه کافی مشابه با علامت تجاری شما استفاده کند، همراه با فروش کالاها یا خدماتی به اندازه کافی مشابه.
برای مثال: اگر یک شرکت فناوری جدید شروع به فروش گوشیهایی تحت علامت تجاری “ALPPLE” کند، این شرکت در حال نقض حقوق علامت تجاری شرکت Apple بر روی علامت “APPLE” است.
در این حالت، شرکت Apple میتواند نامه اخطار توقف و منع نقض (Cease and Desist Letter) برای ALPPLE ارسال کند و به احتمال زیاد، اقدام حقوقی علیه ناقض انجام دهد.
کدهای میانبر نماد TM
به طور طبیعی، بسته به دستگاه کامپیوتری که استفاده میشود و صفحهکلید یا تاچپدی که به آن دسترسی دارید، میانبرهای مختلفی برای وارد کردن نماد TM وجود دارد. در اینجا چندین ابزار کدگذاری برای کمک به شما در نمایش دیجیتالی نماد TM آورده شده است:
- کد ALT در ویندوز: ALT 0153 یا ALT 8482
- کد ALT X در ویندوز: 2122 ALT X
- میانبر کلید OPTION در مک: نگهداشتن کلید OPTION و فشار دادن “2”
- ارجاع نامگذاری شده موجود در HTML: &TRADE
- کد یونیکد: U+2122