آشنایی با پروژه برندینگ سوشیکیویو
پیش از آشنایی با این پروژه، شاید بسیاری از ما نام منطقه دوتونبوری شهر اوزاکا را حتی نشنیده بودیم. اما رستوران مدرن ژاپنی سوشیکیویو در میدان دارلینگ سیدنی، با الهام از آن منطقه تأسیس شده است. قدرت یک برندینگ عالی میتواند حتی از دور، فضای الهامبخش خود را منتقل کند تا جایی که مخاطب بتواند تجربه منحصربهفرد آن محیط ناشناخته را احساس کند.
پروسه طراحی هویت بصری
استودیو مسئول طراحی
برندینگ سوشیکیویو توسط استودیوی خلاقیت The Colour Club در سیدنی و بایرونبی انجام شد. این گروه هویت بصری، بستهبندی، تابلوها، منو، قالبهای شبکههای اجتماعی و یونیفرم را طراحی کردند. جالب اینجاست که این پروژه در نمونهکارهای استودیوی Daydream Studio لندن هم دیده میشود، چرا که مؤسس آن در زمان فریلنسری خود در The Colour Club روی پروژه کار کرده بود.
مفهوم و الهام
کلمه «سوشیکیویو» به معنای «شب مهتابی» است و همین مفهوم پایه شکلگیری شخصیت بصری برند شد. طبق توضیح نیک میچل، مدیر خلاقیت The Colour Club، هدف به تصویر کشیدن هرج و مرج و جذابیت فرهنگ غذاهای خیابانی ژاپنی با بیانی متمایز و اصیل بود. ایجاد تعادل میان ویژگیهای پویا و نشانههای بومی ژاپنی با دوری از تکرار کلیشهها یکی از نکات کلیدی فرآیند طراحی بود.
عناصر بصری برند
لوگو و تایپوگرافی
هویت بصری پرشخصیت و حال و هوای شبهنگام در تمام اجزای برند مشهود است؛ از انتخاب تایپ GT Maru Mono گرفته تا لوگوی متحرک الهامگرفته از حرکت ماه. آیکون ساده هلال ماه به عنوان زبان تصویری اصلی برند در بستهبندی و اقلام مختلف استفاده شده است. ترکیب استفاده از فونت مونو اسپیس و انسجام شبکهای، امضای بصری منحصر به فردی به برند داده است که سنت و مدرنیته را توأمان بازتاب میدهد.
رنگها و پترنها
سوشیکیویو با الهام از پالت رنگی فضاهای شهری ژاپن، به ویژه تابلوهای روشن و اشباع شده، رنگآمیزی خاص خود را دارد. استفاده از رنگهای آبی، قرمز و صورتی، ترکیببندی پویا و نوستالژیک از شبهای شهری ژاپن ساخته و با موج گرادیانی نمادین، حس انعکاس نور ماه بر آب و انرژی منطقه دوتونبوری ایجاد شده است.
تجربه برند در بستهبندی و فضا
بستهبندی منحصر به فرد
یکی از نقاط قوت هویت بصری، بستهبندی سفارشات است؛ ترکیب لوگوی ماه، پترن موجدار و رنگهای مشخص، تجربه حسی خاصی به مشتری ارائه میکند؛ گویی در خیابانهای شلوغ شبانه اوزاکا قدم میزنید و غذای خیابانی تازهای را امتحان میکنید.
کاربرد دیجیتال و محیطی
در محیط دیجیتال، برند با لایههایی از تکسچر و تصاویر منتخب از بازارها و خیابانهای ژاپن هویت ویژهای میسازد. همچنین در فضا، همکاری با طراحان داخلی باعث شد هویت بصری به تابلوها، نورپردازی و رنگآمیزی منتقل و روح «شب مهتابی» ژاپنی بازآفرینی شود.
جمعبندی
برندینگ سوشیکیویو با مهارت، میان جسارت و دقت، نوستالژی و نوگرایی، مینیمالیسم و غنای معنایی تعادل برقرار کرده است تا تصویری مدرن، پرانرژی و اصیل از فرهنگ غذاهای خیابانی ژاپن را در قلب سیدنی زنده کند.