راهنمای طراحی پوستر | پوسترها به ارائه‌دهندگان این امکان را می‌دهند که مخاطبان را به: (1) مطالعه بیشتر در مورد کارشان، و (2) درک و حفظ اطلاعات ارائه‌شده ترغیب کنند.

شما می‌توانید از طراحی برای دستیابی به هر دو هدف استفاده کنید. یک پوستر خوب مخاطبان را با طراحی ساده‌ای که با دقت انجام شده و همراه با یک رنگ برجسته است، جذب می‌کند. همچنین، اطلاعات را به ترتیبی منطقی ارائه می‌دهد که مخاطبان بتوانند بدون زحمت در محتوای آن کاوش کنند. علاوه بر این، یک پوستر خوب متن بیش از حد ندارد؛ فقط مهم‌ترین بخش‌های متن و گرافیک که برای انتقال پیام ضروری هستند را شامل می‌شود. در اینجا خلاصه‌ای از اجزای طراحی یک پوستر علمی آورده شده است:

ویژگی‌های کلیدی راهنمای طراحی پوستر موثر

ساختار یک پوستر از چهار جزء اصلی تشکیل شده است: عنوان، گرافیک(ها)، متن و فضای سفید. ترتیب و سبک این چهار ویژگی کلیدی تحت تأثیر چیدمان، جریان بصری و رنگ قرار می‌گیرد.

عنوان در راهنمای طراحی پوستر موثر


عنوان: یک عنوان کوتاه که نشان‌دهنده محتوای بحث‌شده در پوستر است (نباید بیش از ۲ خط باشد). عنوان شما باید با فونت ۴۸ (یا بزرگ‌تر!) و به صورت پررنگ نوشته شود.

راهنمای طراحی پوستر موثر

متن در راهنمای طراحی پوستر موثر


پوسترها معمولاً شامل حدود ۸۰۰ (و نه بیشتر از ۱۰۰۰) کلمه متن هستند. متن شما باید شامل بخش‌های مجزایی باشد که با عناوین بخش‌ها مشخص شده‌اند تا خوانندگان بتوانند به راحتی محتوای پوستر را مرور کنند. هدف، روش‌ها، نتایج و نتیجه‌گیری‌های کار شما باید به وضوح در متن گنجانده شود.

گرافیک‌ها در راهنمای طراحی پوستر موثر

گرافیک‌ها باید با متن اصلی مرتبط باشند. بهتر است از گرافیک‌های با وضوح بالا (۳۰۰ dpi یا بیشتر) استفاده کنید و تصاویر باید به اندازه‌ای بزرگ باشند که فردی که از فاصله ۵ فوتی ( 1.5 متری) ایستاده است بتواند آن‌ها را به وضوح ببیند. از تصاویر با وضوح پایین که از اینترنت گرفته شده‌اند، استفاده نکنید. تمامی شکل‌ها و جداول باید دارای توضیحات (Caption) باشند و همیشه منابع را به درستی ذکر کنید.

فضای سفید در راهنمای طراحی پوستر موثر

تعریف مرزهای ارائه شما ضروری است و فضای سفید یک جزء کلیدی در این زمینه محسوب می‌شود. فضای سفید به پوستر شما امکان “نفس کشیدن” می‌دهد، یعنی مقداری فاصله بین اجزا که پردازش اطلاعات را برای مخاطبان آسان‌تر می‌کند. ۳۰٪ از پوستر شما باید به فضای سفید اختصاص یابد [۳۰٪ دیگر آن به تصاویر گرافیکی اختصاص داده شود]. پیشنهاد مطالعه: طراحی گرافیک در بازاریابی و تبلیغات

چیدمان در راهنمای طراحی پوستر موثر

چیدمان اطلاعات در پوستر شامل گزینه‌های طراحی متنوعی است (از جمله قالب‌های رایگان زیادی که به صورت آنلاین در دسترس هستند). انتخاب‌های رایج شامل ستون‌های عمودی، بخش‌های متضاد، و طراحی‌هایی با پس‌زمینه گرافیکی است. در نهایت، پوستر شما زمانی بهترین ظاهر را خواهد داشت که به گونه‌ای قالب‌بندی شود که هدف اصلی گزارش شما را به خوبی منتقل کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مخاطبان مقایسه و تضاد را بررسی کنند، یک چیدمان با بخش‌های متضاد معمولاً مؤثرتر از چیدمان ستونی عمودی یا مبتنی بر گرافیک خواهد بود.

جریان (Flow) در راهنمای طراحی پوستر موثر

جریان به چگونگی حرکت چشم مخاطبان بین بخش‌های مختلف پوستر شما مربوط می‌شود. هنگام انتخاب چیدمان و برچسب‌های بخش‌های مختلف پوستر، باید به جریان طراحی توجه کنید. بهترین طراحی‌های پوستر دارای یک جریان منطقی هستند که در آن مخاطب هیچ‌گاه نیاز ندارد که در مورد نحوه پیدا کردن اطلاعات یا ارتباط بخش‌های مختلف با یکدیگر پرسشی داشته باشد. به عنوان مرجع، می‌توانید از نمونه‌ای استفاده کنید که نشان دهد نسخه عمودی چگونه جریان اطلاعات را هدایت می‌کند.

رنگ در راهنمای طراحی پوستر موثر

استفاده از رنگ در ارائه شما راهی عالی برای جلب توجه خوانندگان به بخش‌های مختلف پوستر است. اما رنگ باید با وسواس و دقت زیاد به کار رود. تغییرات بی‌منطق در فونت و رنگ فقط تمرکز مخاطب را از پیام شما دور می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که حداکثر از سه رنگ و دو نوع فونت برای عناصر متنی استفاده کنید. ساده‌ترین راه برای افزودن رنگ به پوستر این است که از رنگ‌های مختلف برای عناوین اصلی و زیرعناوین استفاده کنید.

نکات برجسته برای ساخت پوستر

  • از بیش از دو نوع فونت استفاده نکنید.
  • فونت‌هایی مانند ایران سنس، ایران یکان، و کلمه را انتخاب کنید. فونت‌های Serif معمولاً برای مقالات علمی مناسب هستند، اما این فونت‌ها برای پوسترها و اسلایدهای پاورپوینت عملکرد بهتری دارند.
  • نام نویسندگان، همکاران و زیرعناوین باید با فونتی به اندازه ۴۸ یا بزرگ‌تر نوشته شوند.
  • متن اصلی داستان باید در فونتی با اندازه ۳۰ تا ۳۶ باشد.
  • حاشیه‌های پوستر و فاصله بین ستون‌ها باید بیش از ۲.۵ اینچ (۶.۳۵ سانتی‌متر) باشد.
  • از ترکیب رنگ‌های با کنتراست پایین (مانند فونت زرد روی پس‌زمینه سفید) استفاده نکنید، زیرا معمولاً خواندن متن و مشاهده تصاویر را دشوار می‌کند.

برنامه‌های مناسب برای طراحی پوستر

LaTeX (رایگان)

PowerPoint

InDesign

Illustrator

Inkscape

PosterGenius

پیشنهاد مطالعه : بهترین نرم افزار طراحی لوگو

به اشتراک بذارید!

دوره جامع و تخصصی آموزش طراحی لوگو

دوره تخصصی آموزش طراحی لوگو | مبتدی تا حرفه ای

ویژگی های دوره
0:00
0:00